Fremtidens turisme skal bæres frem af lokalsamfundet

Store skove, vilde klinter og en rig kulturhistorie. Mulighederne for turismeudvikling i Norddjurs er enorme, men de lokale narrativer og de lokale oplevelser skal udvikles og bæres frem af de lokale,
mener Thomas Kjerstein, stifter af Nordic Destination.

Thomas Kjerstein, Stifter af Nordic Destination (fotocredit: www.businessfilm.dk)

Når man tænker på turisme, kan man godt få associationer til ”overturisme”, hvor turisterne nærmest dominerer de lokale natur- og kulturområder til irritation for lokalsamfundet. Men Nordic Destination, som er et konsulent- og videnscenter indenfor oplevelsesturisme, repræsenterer det stik modsatte:

”Vi beskæftiger os med bæredygtig turisme. Det betyder, at turismen ikke skal belaste lokalområder, men i stedet opbygge det. Vi koncentrerer os primært om at forstå de mekanismer, der er med til at skabe en bæredygtig turisme. Dvs. når vi arbejder med firmature, vandreture, camps og andre events, så gør vi det, både for at give vores kunder en god oplevelse, men også for at indsamle viden om, hvordan turisme kan skabe en positiv effekt for lokalsamfundet, så den skaber social, miljømæssig og økonomisk værdi for borgere, virksomheder og områdets udvikling”.

Guldgruben er det lokale narrativ

Turisterne efterspørger autentiske oplevelser. Derfor skal turisme bygges op på unikke stedbundne kvaliteter og lokale ressourcer, og her har Djursland masser af potentiale fortæller Thomas, som selv kommer fra Ebeltoft.
”På Djursland skal vi være skarpe til at definere de muligheder vi har, da vi ligger oppe ad en mastodont som Aarhus. Syddjurs har Nationalpark Mols Bjerge og Norddjurs har jo den helt fantastiske vilde kyst og de store skove. Men det mest unikke er de lokale mennesker. Det er en sindssyg vigtig pointe. De lokale borgere, med deres egen fortælling om deres eget lokalområde, det er det allermest salgbare. Folk elsker at relatere til et menneske, der står med hjerteblod og ild i øjnene og fortæller om, hvor fantastisk det er at bo lige nøjagtigt ved Sangstrup Klint. Det kan man ikke hyre en guide fra Aarhus til at komme og gøre på samme måde. Så det handler om, at de lokale aktører skal komme på banen og samarbejde om at skabe autentiske oplevelser. Så skal oplevelserne tilgængeliggøres, så turisterne kan finde dem, og det er Nordic Destinations store force”, fortæller Thomas.

Faciliterer lokale partnerskaber

Nordic Destination har etableret en erhvervsgruppe, hvor almindelige borgere, foreninger m.m. kan henvende sig, hvis man gerne vil arrangere en oplevelse i lokalområdet.
”Når man henvender sig, så indgår man i et samarbejde med andre fra erhvervsgruppen. Dvs., hvis du vil arrangere en vandretur ved Sangstrup Klint, så kan vi koble en anden lokal aktør på, der kan bidrage med at lave bålmad baseret på lokale råvarer. Så har vi faktisk en oplevelse klar med både bespisning, formidling og oplevelser. Så sælger vi den via vores sociale platforme, og de lokale borgere, der har fungeret som guider, får deres løn. På den måde skaber vi et stærkt produkt og giver noget tilbage til de folk, der bor og lever i området til hverdag.

Turen går til Norddjurs

Nordic Destination har i en årrække udviklet og finpudset sit koncept i Syddjurs, hvor de bl.a. har arrangeret firmaløsninger og events i samarbejde med Møllerup Gods, Fregatten Jylland og Ree Park Safari. Nu vil Nordic Destination gerne bidrage til turismeudviklingen i Norddjurs.
”Styrken ved Norddjurs er den rå og vilde natur. Her skal man tænke bæredygtigt i forhold til både at bevare og udnytte kvaliteterne i fremtiden. Derudover har Norddjurs en perlerække af seværdigheder som Gammel Estrup, Det Grønne Museum og Skovskolen, som man virkelig kan skabe nogle spændende oplevelser i samarbejde med”. Derfor har Nordic Destination lejet en netværksplads i Bæredygtighedens Hus, da virksomhedsfællesskabet med sin beliggenhed giver en kæmpe mulighed for at gribe de turister, der kommer fra Skandinavien, specielt Sverige, og få dem ud og opleve kultur- og naturrigdommen i Norddjurs.
”Bæredygtighedens Hus et samlingspunkt for aktører og virksomheder, der står stærkt på deres eget produkt, men gerne vil tænkes ind i noget, der er større end dem selv. Dem kan vi nærmest bare gå ind og håndplukke én ad gangen. Men der mangler et samlingspunkt for oplevelsesaktører i Norddjurs, et fysisk sted, hvor man kan henvende sig. Vi håber, at Nordic Destination kan blive sådan et samlingssted i Norddjurs”, afslutter Thomas.

(fotocredit: www.businessfilm.dk)
Share on linkedin
Share on facebook

Læs også

Succes med sundt sukker

Siden iværksætteren Simon Dalhoff lancerede ”Mamma’s Zugar”
i foråret, har efterspørgslen været enorm. Når Simon udvikler sunde og naturlige fødevarer med fokus på bl.a. økologi, handler det om
at løfte niveauet for fødevareindustrien.

Kontakt os

Havnecentervej 1, 8500 Grenaa