Succes med sundt sukker

Grenaa-iværksætteren Simon Dalhoff er socialt anlagt og med en rendyrket skabertrang, har han et behov for frihed og råderum til at tænke ud af boksen og tænke nyt – noget han i teenageårene havde svært ved at forene med en klassisk karrierevej igennem uddannelsessystemet:
”Jeg har ikke rigtig en uddannelse. Jeg har en handelsskoleuddannelse, men den var jeg seks år om at gøre færdig. Skolesystemet er for individualistisk og for rammesat til mig. I den virkelige verden handler det om at være del af et hold. Det handler om at kunne samarbejde”, fortæller Simon. Det var først som iværksætter, at Simon fandt sin rette hylde, hvor hans kompetencer kunne udfoldes, og forenes med hans passion for sunde fødevarer: ”Iværksætterens vigtigste opgave er at identificere et hul i markedet, for derefter at samle et godt team af folk med forskellige baggrunde, der kan hjælpe med at udfylde dette hul. Når man samler mennesker om et fælles mål, så kommer synergien frem og resultaterne opstår”, konstaterer Simon.

Autentiske sunde produkter

Simon Dalhoff udvikler, producerer og markedsfører sunde fødevarer. Det sunde diabetiske sukker ”Mamma’s Zugar” har næsten lavet rekordsalg på daglig basis, siden det kom på markedet i maj. Idéen til udviklingen af det sunde sukker ”Mamma’s Zugar” opstod, da kærestens farmor fik konstateret diabetes. Farmoren har en sød tand, men Simon syntes ikke, hun kunne være tjent med de laboratoriefremstillede sukkererstatninger, der fandtes på markedet. Mamma’s Zugar er baseret på grønsager og frugt, som ved at gennemgå en naturlig gærings- og krystalliseringsproces ligner og smager af hvidt sukker, som man kender det. Forskellen er bare, at det er egnet til diabetikere, og andre personer, der gerne vil nedsætte sukkerforbruget. Til oktober lancerer Simon sit næste sunde produkt ”Gardens Ketchup”, der ligesom sukkeret er økologisk, uden tilsætningsstoffer og konserveringsmidler.

Jeg vil ikke gå på kompromis, så for mig handler det om at lave noget ordentligt en gang for alle.

Simon Dalhoff, iværksætter og stifter

Interessen for sund mad har Simon fået med fra hjemmet, hvor madlavning har indgået som en naturlig del af hverdagen. Det er processen ved at lave mad fra bunden, der tiltaler Simon – for når man selv håndplukker og bearbejder råvarerne, er man ikke i tvivl om kvaliteten. Det er denne autenticitet, som Simon ønsker at videreføre til hans produkter. Inspirationen til hans sunde produkter henter han også fra helt almindelige dagligdagssituationer, hvor han møder et behov hos mennesker i hverdagen. ”Jeg har altid eksperimenteret med at lave mine egne ting – inden havremælken var kommet i butikkerne, lavede jeg f.eks. min egen havremælk. Og ketchup, det putter jeg på alt. Derfor blev jeg også chokeret, da det gik op for mig, hvor meget sukker der er i ketchup. Du kan lige så godt strø sukker ud over din spaghetti og kødsovs. Derfor fik jeg idéen til at lave en sund ketchup med en simpel og gennemskuelig ingrediensliste”, fortæller Simon og fortsætter:

Der arbejdes hårdt på at være klar til lancering af ’Gardens Ketchup’ til oktober.

”Tomaterne er hentet i Portugal, eddiken er fra Frankrig, saltet er fra Himalaya-distriktet og alting er
økologisk og uden konserveringsmidler”. Efter at have testkørt ketchuppen på Sølund Festival, med det resultat at ketchuppen blev revet væk på få timer, investerede han i en produktionsmaskine.
Med sine sunde produkter ønsker Simon at gøre op med en fødevarekultur, hvor forbrugeren bombarderes med informationer og forvirres af en kompleks ingrediensliste, der kan virke uoverskuelig og modstridende.
”Nogen skal tage teten og gå forrest. Som producent har jeg et ansvar. Jeg vil ikke gå på kompromis, så for mig handler det om at lave noget ordentligt en gang for alle”, udtaler Simon.

Tilbage til rødderne

Forbrugeren skal ikke være i tvivl om produktets indhold, oprindelse og kvalitet. Derfor har Simon valgt at blive del af ’Bæredygtighedens Hus’ på Grenaa Havn, hvor faciliteterne giver ham mulighed for at samle produktudvikling, produktion, lager og kontor under ét tag. ”Jeg startede op i Bæredygtighedens Hus fordi, at jeg skulle have et ’væksthus’ for at udvikle vores sunde sukker. Derudover kan jeg lide fabrikslivet. Ved at samle alt inhouse kan vi kontrollere det hele selv. Så har vi råvarerne i hænderne, i stedet for at outsource, så vi til sidst kun er et markedsføringsbureau. Vi vil gerne tilbage til rødderne, hvor vi producerer, markedsfører og sælger alting selv”, fortæller Simon.

At Simon har succes med sin forretning, taler for sig selv – for det er svært at følge med efterspørgslen. ”Lige nu er der butikskæder i både ind- og udland, der ønsker vores sukker i deres sortiment, men vi har måtte give et midlertidigt nej, fordi produktionen ikke kan følge med. Derudover er der en britisk butikskæde, som allerede har meldt sig på banen i forhold til at sælge vores ketchup, når vi er klar til lancering”.
Derfor har Simon i den kommende tid blikket stift rettet imod at strømline sin forretning for at forberede den på yderligere ekspansion nationalt såvel som internationalt. Der bliver arbejdet hårdt
på nye sunde sukker varianter, og produktionsmaskinen til ”Gardens Ketchup” er ved at blive sat op, så det nye sunde ketchup kan være klar til lanceringen
den 1. oktober.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Læs også

Kontakt os

Havnecentervej 1, 8500 Grenaa